Щоб знімати відео для Youtube, достатньо мобільного телефону. Але щоб це відео було якісним і мало популярність, потрібне деяке технічне оснащення та врахування певних нюансів. Які аксесуари варто придбати та як їх використовувати? Як поводитися в кадрі? Як забезпечити якісний звук? Зрештою, про що говорити? Відповіді на ці питання змогли дізнатися учасники вебінару «Youtube для журналіста. Робота зі звуком та відео», який провів Владислав Ніколаєнко, відеомейкер, провідний фахівець Міжнародної Комп’ютерної Академії «ШАГ» у рамках циклу вебінарів «Організація роботи місцевих медіа в умовах пандемії COVID-19».
Формат
Студійна чи так звана “вихідна” зйомка – який формат обрати. Це питання постає перед кожним, хто захоче мати свій канал у мережі Youtube.
Формат студійної зйомки можна застосовувати, якщо в якості студії обладнати кабінет. Але він має головний недолік – неможливість показати, що відбувається тут і зараз. Натомість “вихідний” формат – гнучкий та універсальний, дає змогу знімати де завгодно і за будь-яких обставин. Саме він підходить для тих, хто висвітлює новини.
“Час, який витрачається на “вихідний” формат, – значно менший, а глядачеві у 99% випадків все одно, де відбулася зйомка. Якість зйомки в цьому випадку передбачає якісне відео та звук та наявність хорошого оповідача у кадрі”, – зазначає Владислав Ніколаєнко.
На що знімати?
Як розповідає Владислав Ніколаєнко, зйомки для Youtube, зазвичай, проводяться за допомогою екшн камери, фотовідеокамери чи телефону.
Переваги екшн камери – у її компактності. Непоганий мікрофон та достатній об’єм пам’яті на картці дозволяють знімати досить якісне відео кілька годин поспіль. Багато тревел-блогерів досі успішно використовують цей ґаджет.
Ще один варіант – фото- відеокамера (або фотокамера з функцією відеозйомки). Це також досить поширений інструмент і, що примітно, зараз можна придбати досить бюджетну камеру (а часом – і вживану, яку використали кілька разів) і мати непоганий результат під час зйомки.
Мобільний телефон як інструмент для продукування відео стає все більш популярним. До всього, в багатьох моделях почали з’являтися якісніші камери. Адже, якщо раніше глядачі, які дивилися відео на більш старих ноутбуках чи компютерах, не так помічали певні недоліки відео, то зараз якість все більш помітна. Відтак, тим, хто хоче займатися зйомкою для Youtube, треба обирати ґаджети із відповідними характеристиками саме камери.
Особливо зручно працювати саме з телефоном тим, хто продукує відео як для Youtube, так і для інших соцмереж, адже так його можна оперативно викладати.
Додаткові аксесуари, без яких не обійтися
Для тих, хто хоче залучати на свій канал аудиторію, важливо, аби відео було досить якісним і не викликало у глядача роздратування чи бажання перемкнутися. Тому важливо користуватися тими додатковими інструментами, які допомагатимуть продукувати якісний контент.
Перший з них – це стабілізація. Адже, дивлячись на “тремтяче” відео, дуже важко зрозуміти суть. І у нинішній час, коли вибір контенту дуже широкий, глядач віддасть перевагу якіснішому. Тож, тим, хто не займається професійною зйомкою, експерт радить звернути увагу на “родича” класичної триноги для камери – трипод. Власне, це і є маленька гнучка тринога, яку можна чіпляти куди завгодно. Щоб не тримати телефон на витягнутій руці, триногу можна зачепити за гілку дерева чи паркан і, відійшовши на кілька кроків, розпочати зйомку. Розміри цього інструмента бувають різні, а ціна досить бюджетна – близько 1,5 $.
Ще один інструмент – монопод. Він замінив знайому багатьом селфі-палицю, може також мати розсувну конструкцію. Монопод досить зручний для зйомки, адже не завжди можливо тримати телефон у руці. Тим більше, якщо доводиться щось розповідати протягом 3-5 хвилин.
“До монопода можна приєднати перший пристрій – трипод. Це дасть вам змогу знімати з різних ракурсів – поклали телефон, відійшли, щось розповіли, повернулися і продовжуєте далі зйомку”, – зазначає Владислав Ніколаєнко.
Зручність монопода ще й у тому, що в багатьох моделях передбачений вбудований павербанк, а отже є додаткове джерело живлення.
За наявності додаткових коштів можна також придбати електронний стабілізатор – стедікам, який забезпечить плавне і приємне для ока відео. Є різні моделі з різною вартістю. Одна з досить поширених і прийнятних за ціною – Zhiyun Smooth Q.
Коли потрібне додаткове світло
Якщо є змога знімати на вулиці, де головним джерелом світла є сонце, Владислав Ніколаєнко радить використовувати цю можливість. Адже сонячне світло – найдешевший з усіх можливих варіантів.
А от якщо зйомка ведеться у приміщенні, доведеться подбати про додаткові джерела.
Софтбокс – найбільш поширений прилад для освітлення певної точки. Вдалий варіант для тих, хто проводить кабінетну зйомку. Для проведення такої стаціонарної зйомки буде достатньо двох софтбоксів. Приблизно за 2 тис. грн. можна придбати прилад, який цілком відповідатиме вимогам. При цьому, як зазначає Владислав Ніколаєнко, якраз тут є можливість зекономити, придбавши вживану техніку.
LED панель, яка кріпиться до камери. Для тих, хто знімає на камеру, закріпити її не буде важко, оскільки камера має спеціально передбачені механізми. Ті ж, хто знімають на мобільний телефон, можуть придбати ще один додатковий трипод, на який встановити джерело світла. Загалом, такі LED панелі можуть бути різного розміру. Їх можна використовувати як стаціонарно, так і брати із собою, що досить зручно.
Робота в кадрі
Є кілька основних планів зйомки:
- Деталь
- Крупний план
- Перший середній план
- Другий середній план
- Загальний план
- Дальній план
Дальній план підходить для подієвої зйомки, коли треба показати, що відбувається навколо. Тут на допомогу приходить трипод: камеру за його допомогою можна закріпити у зручному місці, відійти далі й провести зйомку. Те саме стосується і загального плану: якщо є необхідність показати в кадрі інших людей, певні події.
Середній план використовується найчастіше. Перший середній план передбачає, що людина в кадрі не повинна опускати руки, а жестикулювати. Це найбільш вдалий ракурс для інтерв’ю зі співрозмовником. Другий середній план – коли руки опущені вниз і потрапляють у кадр.
Крупний план – використовують здебільшого, щоб показати емоції людини. Він не буде основним під час зйомки, але дозволить її розбавити. Як і деталь – це певний елемент одягу, інтер’єру, тощо, який може зацікавити глядача і несе певне смислове навантаження.
Бути в кадрі: де і як
Владислав Ніколаєнко радить умовно розділити екран на три частини. В кадрі можна бути або чітко посередині, або на одній з цих ліній – тобто трохи збоку. Це, скажімо, особливо зручно, якщо до відео під час монтажу будуть додаватися якісь додаткові елементи. Приміром, накладатися інфорграфіка.
Щодо поведінки в кадрі, слід поводити себе максимально природно.
“Не слід придумувати зайві образи, які вам не властиві. Емоція має право на існування, але її не повинно бути надміру. Також не дозволяйте собі зайвих рухів руками – як у кадрі, так і поза кадром, що може спричиняти додатковий шум. Уявіть перед собою конкретного глядача, якому ви розповідаєте те, що кажете на камеру”, – каже Владислав Ніколаєнко.
“Ввічливий” звук
Саме таким, за словами експерта, має бути звук, який супроводжує відео. Адже саме через звук глядач робить висновок: дивитися йому далі ваш ролик, чи ні.
“Різкий шум, клацання, тріск – відразу відлякує аудиторію. В кращому разі людина просто перемкнеться, в гіршому – ще й залишить вам неприємні коментарі”, – зауважує експерт.
Внутрішній мікрофон телефона призначений, щоб схоплювати всі звуки, які виникають навколо. Тому сподіватися на нього під час зйомки – не варто. На допомогу прийде мікрофон-петличка. Із досвіду, петличка Boya, яка не надто дорога, цілком вирішує проблему хорошого звуку. Варто також вибирати довгий шнурок. Це допоможе використовувати її замість мікрофона, наприклад, якщо людина виступає десь у залі, а ви сидите на відстані. Петличка, яку можна сміливо купувати для любительської зйомки, коштує в межах 300-350 грн.
Постійність – основа Youtube
Коли зйомка вже проведена, постає питання монтажу. Тут, як зазначає експерт, можна використовувати різні редактори, залежно від платформи. Для техніки Apple підійде застосунок Final Cut, а для Windows – Adobe Premiere Pro.
Зображення 9
Загалом, як каже Владислав Ніколаєнко, потрапити в Youtube – нескладно. Варто лише додати відео або створити канал. Але, щоб залишитися там і мати свою аудиторію, потрібно докласти зусиль.
Найперше, варто визначитися з контентом. Можна бути або посередником – показувати події, транслювати чиюсь думку. Або ж працювати з матеріалом, у якому бути експертом.
“Ваш канал і контент повинен бути пов’язаний із вашою експертною темою. Потрібно чітко розуміти, для якої аудиторії ви це знімаєте, щоб не тільки утримати її, а ще й нікого не образити”, – зазначає Владислав Ніколаєнко.
Тому потрібно подбати про якір (те, за що чіплятиметься аудиторія – експертний висновок або, наприклад, якась притча чи повчальна історія у кінці відео), меседж (те, що ви хочете донести до глядача у своєму відео) та актуальність (найкраще сприймаються ті ролики, які несуть якусь користь).
Як каже Владислав Ніколаєнко, є два шляхи, якими можна піти в Youtube – «хайп» і «профі». Перший – зрозумілий. Але на другому і третьому відео уже не буде такої кількості переглядів, як на першому, тож ентузіазм автора може швидко згаснути.
Шлях профі – довгий і енергозатратний, але він дає результат. «На перших відео у вас буде мало переглядів. Але потрібно іти далі й не оглядатися на результати попередніх серій. Через кілька роликів у вас може стрімко зрости кількість переглядів і підписників», – каже Владислав Ніколаєнко.
Найголовніша ж вимога Youtube – постійність.
“Якщо ви хочете доносити інформацію до людей, маєте робити це із певною періодичністю. Щоб людина розуміла, що у такий-то час вона отримає очікуваний контент”, – зазначає експерт.
Помічниками у пошуку тем і оформленні відео допоможуть такі ресурси: treends.google.com.ua (тут можна дізнатися, що шукає аудиторія, які теми мають найбільший попит), socialblade.com (можна подивитися на успішність конкурентів у мережі), і studio.youtube.com/channel – власне, сам кабінет Youtube, де можна знайти різні корисні інструменти.
“Памятайте, що ваша аудиторія любить вас, поки ви щось робите. Ви актуальні – поки ви щось робите. Тому не слід зупинятися, бо ніхто не дізнається, що ви експерт у тій чи іншій темі, доки ви самі про це не розкажете”, – підсумовує Владислав Ніколаєнко.
Тренінгова програма «Організація роботи місцевих медіа в умовах пандемії коронавірусу COVID-19» – це ініціатива Національної спілки журналістів України, що реалізується за підтримки проєкту «Права людини для України», який впроваджується ПРООН в Україні та фінансується Міністерством закордонних справ Данії.